Ons brein als harde schijf   

Een voortdurende stroom aan prikkels in de vorm van opdrachten en verwachtingen kan tot overbelasting van je brein leiden. Net als je laptop of telefoon die hapert of stopt omdat de opslagruimte vol is. 


Oorzaak: er draaien teveel programma’s tegelijkertijd. Je hebt iets niet goed afgesloten of er werken nog apps op de achtergrond die het geheugen en de snelheid  van je apparaat beïnvloeden. 


Dat vindt ook plaats in jouw lijf.  Een overschot  aan prikkels zorgt ervoor dat je systeem hapert. Stopt. Niet meer goed functioneert. 

Dit kun je herkennen aan:


  • Prikkelbaar zijn, snel geïrriteerd
  • Slechte concentratie
  • Gevoelens van eenzaamheid en somberheid 
  • (Extreme) vermoeidheid
  • Ongezond eetpatroon, met soms overgewicht als gevolg
  • Verlies van eigenwaarde 
  • Gebrek aan plezier en levenslust, geen zin hebben in dingen 

De ESC voor jouw hardware: Hardlopen

Hardlopen werkt als de escape- knop op jouw laptop. Je krijgt overzicht, creëert ruimte op je harde schijf en vergroot je veerkracht. 

RESET. 

Tijdens het hardlopen maak je hormonen aan die je een positief gevoel geven. Je krijgt ruimte in je hoofd en dat draagt bij aan een heldere blik waarmee je naar je leven kunt kijken en oplossingen kunt bedenken die daarvoor niet in zicht waren.  Je lijf is als het ware een fabriek die je met het juiste programma aanzet tot het maken van stoffen die je helpen. 

De geluksfabriek 

Meet your happy hormons. Al deze stofjes maak je aan tijdens het hardlopen. Lekker toch? 

Endorfine - De Pijnstiller
Werkt angstremmend, stressverlagend, anti-depressief en vermindert negatieve emoties,

Serotine - De Stabiele factor

Stimuleert geluksgevoel, goede nachtrust, gezonde eetlust, gevoel van balans en   zelfvertrouwen.


Dopamine - De Beloningschemicaliën

Geeft je een gevoel van beloning, geluk en voldoening.

Oxytine - Het Knuffelhormoon

Draagt bij aan een ontspannen gevoel.  Je maakt het onder andere aan door sociaal contact. 

Meer effecten waar je blij van wordt

Bewegen helpt. Van hardlopen is in bijzonder aangetoond dat dit effectief helpt tegen studie-stress en burn out. Het blijkt zelfs dat het positieve effect van bewegen even groot kan zijn als dat van psychotherapie en antidepressiva. Met positieve bijwerkingen! 

Bewegen zorgt er bovendien voor dat je conditie verbetert en dat je meer zelfvertrouwen krijgt. Je slaapt beter, wordt uitgeruster wakker en werken en leren en studeren gaat efficiënter. Angst en stress nemen af, evenals symptomen van depressie. Bovendien ervaren mensen meer energie. 

Die effecten versterken elkaar. Je kunt beter plannen, ervaart meer regie en eigenwaarde en voelt je assertiever. Je maakt (on)bewust andere keuzes die jouw mentale en fysieke gezondheid bevorderen. 

Voorkomen is beter dan...

Je wilt je school/studie afronden. Met deelname werk je aan strategie die uitval of vroegtijdig schoolverlaten voorkomen. Daarnaast besteden we in de training aandacht aan (gezonde) leefstijl. Welke keuzes maak je (on)bewust en wat zou je anders willen? Wat zijn de effecten van de keuzes die je maakt op jouw gezondheid?

Small steps, longterm effect

Herstellen en leren doe je niet alleen met je hoofd, maar ook met je lijf. Wat vertelt jouw lijf en herken je op tijd de signalen? Je gaat aan de slag met kleine haalbare doelen en acties. Je vergoot jouw bewustzijn op gezondheid en stress ervaart dat je daar invloed op kunt uitoefenen. Zo krijg je meer grip op je mindset, je prestaties, jouw kwaliteiten en je valkuilen. 

Run your socials 

In een groep lopen stimuleert en motiveert, je vindt steun en herkenning. Door samen te te lopen met vaste regelmaat voorkom je dat je terugvalt in patronen die je niet helpen.  


Alles bij elkaar zorgt dit voor een betere balans tussen studie, werk, een sociaal leven en jouw verlangens en verwachtingen. Met hardlopen als strategie voor balans verklein je de kans op uitval en verminder je klachten.